Stijgt het voordeel alle aard (VAA) voor bedrijfswagens in 2025?
Wanneer een bedrijfswagen ook privé wordt gebruikt, wordt dit beschouwd als een belastbaar voordeel alle aard (VAA). De berekening van het VAA blijft dezelfde, namelijk:
cataloguswaarde × leeftijdsfactor × 6/7 × CO2-percentage.
Het CO2-percentage bedraagt 5,5% als de uitstoot van de wagen overeenkomt met de referentie-CO2-uitstoot. Is de uitstoot hoger of lager, dan wordt het percentage verhoogd of verlaagd met 0,1% per gram CO2/km verschil.
De referentie-CO2-uitstoot wordt jaarlijks aangepast aan de gemiddelde uitstoot van nieuw ingeschreven wagens in België. Voor 2025 daalt deze referentie aanzienlijk:
- Voor dieselwagens van 65 g/km (2024) naar 59 g/km (2025)
- Voor benzinewagens van 78 g/km (2024) naar 71 g/km (2025)
Deze daling betekent dat het CO2-percentage stijgt voor de meeste bedrijfswagens, wat resulteert in een hoger VAA. Voor volledig elektrische wagens verandert er niets, aangezien deze geen CO2 uitstoten en dus niet door deze regeling worden beïnvloed.
De leeftijd van de bedrijfswagen heeft eveneens invloed op het VAA. Na het eerste jaar wordt jaarlijks een leeftijdscorrectie van 6% toegepast, met een maximum van 30%. Hoewel dit de stijging van het VAA door de lagere referentie-CO2-uitstoot deels kan compenseren, zal het in de meeste gevallen niet voldoende zijn om het effect volledig te neutraliseren.
Een voorbeeld
Zo zal het voordeel van alle aard op een nieuwe Audi A3 diesel (cataloguswaarde 32.490 euro en 115 gram CO2/km) als gevolg van de nieuwe referentie-uitstoot naar € 3.091,00 stijgen op jaarbasis, of € 262,54 voor januari 2025. Dat is € 15,00 meer dan in januari 2024. Het is dat voordeel dat wordt belast, of met andere woorden: de werknemer/bedrijfsleider met een nieuwe bedrijfswagen op diesel betaalt in 2025 maandelijks ongeveer € 7,00 meer belastingen.
De nieuwe, lagere referentie-CO2-uitstoot voor 2025 zorgt er dus voor dat het VAA voor bedrijfswagens stijgt. Dit treft dan vooral voertuigen met een hogere uitstoot. De leeftijdscorrectie biedt enige verlichting, maar zal doorgaans niet volstaan om de impact van de stijgende CO2-waarden volledig te dempen.