Verplichte kadasteraangifte via MyMinfin of nog mogelijk op papier?

Indien je eigenaar, bezitter, opstalhouder of vruchtgebruiker van een onroerend goed bent, dan moeten bepaalde zaken spontaan aangegeven worden bij de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (het vroegere kadaster). Dat kan bijvoorbeeld gaan om de eerste ingebruikname van een pand of een wijziging aan een onroerend goed.

Sinds 28 juni 2024 kan dit via Myminfin, maar werken met de papieren formulieren blijft mogelijk. Het formulier kan gedownload worden van de website van de fiscus: https://financien.belgium.be/nl/particulieren/woning/kadaster/aangifte

Na aanmelding via Myminfin ga je naar de rubriek "Mijn woning", dan klikken op "Mijn onroerende gegevens raadplegen", daarna klikken op "een wijziging aangeven".

Daar krijg je twee opties: de eerste is een niet-spontane aangifte, te gebruiken indien je briefwisseling ontvangen hebt van het kadaster over het betreffende onroerend goed. De andere optie is een spontane aangifte, indien je geen correspondentie hebt ontvangen, maar spontaan aangifte wenst te doen.