Welke nieuwe verplichtingen gelden vanaf maandag voor werkende vennoten en helpers en wat zijn de sancties?

Om de verschillende vormen van sociale fraude, schijnzelfstandigheid, zwartwerk, late of fictieve aansluiting tegen te gaan, moeten zowel vennoten als zelfstandigen die actief zijn in de bouwsector en de schoonmaaksector (ook ramenwassers) vanaf 1 juli via de toepassing My Enterprise (My Enterprise) de gegevens betreffende hun werkende vennoten en hun helpers in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) inschrijven en up-to-date houden. Deze maatregel is voorlopig enkel verplicht in de bouwsector en de schoonmaaksector en geldt in hoofde van de vennootschap (voor de werkende vennoten) of de zelfstandigen (voor de helpers).

Als een werkende vennoot wordt beschouwd: elke houder van minstens één aandeel in een onderneming die een reële activiteit uitoefent binnen die onderneming zonder als loontrekkende werknemer te worden beschouwd. Opgelet: een bestuurder/zaakvoerder kan ook werkend vennoot zijn en registratieplicht hebben. Dat is het geval als een mandataris aandeelhouder is van de vennootschap en operationele activiteiten uitoefent naast de louter bestuurlijke handelingen. Dus meewerken in de bouw en facturen opmaken als bestuurder en aandeelhouder betekent registreren.

Als een helper wordt beschouwd: elke persoon die een zelfstandige bijstaat of vervangt bij de uitoefening van zijn beroep zonder een arbeidsovereenkomst te hebben. Voor personen die op 1 juli al actief zijn, moeten de gegevens vóór 31 december worden geregistreerd.

Meewerkende echtgenoten, jonge en toevallige helpers en student-helpers die kinderbijslag krijgen moeten niet aangegeven worden.

Belangrijk is steeds accurate informatie te verstrekken. Het gaat hierbij om volgende gegevens: naam, voornaam, rijksregisternummer, begin- en einddatum van de activiteit als werkende vennoot of helper in de onderneming.

De inschrijving van werkende vennoten en helpers wordt meegedeeld voordat ze aan het werk gaan. De datum waarop de activiteiten worden beëindigd, moet uiterlijk vijftien dagen na de stopzetting worden meegedeeld.

Voor de registratie van actieve werkende vennoten en helpers die hun activiteit aangevat hebben vóór 1 juli 2024 of die de activiteit zullen aanvatten tussen 1 juli 2024 en 31 december 2024, heeft men tot 31 december 2024 de tijd om deze registratie uit te voeren. Vanaf 1 januari 2025 eindigt deze overgangsmaatregel en geldt de algemene regel, namelijk registratie vóór de activiteit van de werkende vennoot of de helper.

Bij overtreding van deze maatregel voorziet de wet in een administratieve boete van € 500,00 tot € 4.000,00.

Meer informatie hierover kan je bijvoorbeeld vinden via deze link: Nieuw vanaf 1 juli 2024: verplichte registratie van helpers en werkende vennoten in de bouw- en de schoonmaaksector | Liantis en/of My Enterprise | FOD Economie (fgov.be)